رابرت هوک

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
پرش به: ناوبری، جستجو
رابرت هوک
زادروز ۱۸ ژوئیه ۱۶۳۵
درگذشت ۳ مارس ۱۷۰۳
ملیت انگلیسی
پیشه فیزیکدان

رابرت هوک( ۱۸ ژولای ۱۶۳۵ – ۳ مارچ ۱۷۰۳ ) عضو انجمن سلطنتی، یکی از فلاسفه علوم طبیعی، معمار و دانشمند علوم معقول و منقول انگلیسی است که نقش مهمی را در انقلاب علمی در هر دو زمینه کاری تجربی و تئوری ایفا کرد .

درباره هوک

هوک به واسطه ( )، کتابی به نام میکروگرافیا و به کار بردن کلمه «سلول» برای اولین بار به عنوان پایه‌ای ترین واحد زندگی، در خاطره‌ها مانده‌است . حتی در حال حاضر نیز کمتر از آنچه انتظار می‌رود درباره زندگی او نوشته شده‌است . او در یک برهه، به طور همزمان متصدی آزمایشگاه‌های انجم سلطنتی و عضو شورای آن، استاد هندسه در و شهر لندن پس از آتش سوزی بزرگ این شهر بود که به نظر می‌رسد فعالیت او بعد از آتش سوزی بیش از نیمی از تمامی نقشه برداران بوده‌است .

او همچنین یکی از مهم ترین معماران زمان خود بود، هر چند تا کنون تعداد کمی از ساختمان‌های او باقی‌مانده‌اند و برخی از آنها به طور کلی شهرت خود را از دست داده‌اند ولی در تنظیم قوانین طراحی برای لندن نقشی مفید داشت و تجربیاتش تا این زمان نیز باقی است . او را به عنوان " لئوناردوی انگلستان " معرفی کرد . هوک در زمان ، در تحصیل کرد و همان جا بود که یکی از گره‌های ناگسستنی گروهی از سلطنت طلبان شد که محوریت آنها حول می‌گشت . در اینجا او به عنوان دستیار و رابرت بویل مشغول به کار شد و پمپ خلاء استفاده شده در آزمایش قانون بویل را ساخت . او سازنده برخی از نخستین تلسکوپ‌های گریگوری بود، گردش مریخ و مشتری را مشاهده کرد و بر اساس مشاهدات خود بر روی سنگوارهها، از طرفداران فرضیه تکامل زیستی شد . او بر روی پدیده انکسار نور تحقیق کرد و نظریه موجی بودن نور را ارائه داد و اولین کسی بود که اذعان داشت مواد در هنگام گرم کردن انبساط می‌یابند و هوا از ذرات کوچکی ساخته شده‌است که فاصله زیادی با یکدیگر دارند . او در زمینه نقشه برداری و نقشه کشی پیشگام بود و در پروژه‌ای که منجر به طراحی اولین نقشه مدرن شد، شرکت داشت .

او همچنین کشف کرد که نیروی ثقل متناسب با مجذور فاصله کاهش می‌یابد و چنین رابطه‌ای حاکم بر حرکت سیارات است، این ایده متعاقباً توسط نیوتن توسعه و ارائه شد . بخش عمده‌ای از کارهای علمی هوک زمانی که متصدی آزمایشگاههای انجمن سلطنتی بود، پستی که از سال ۱۶۶۲ به وی واگذار شد، و یا زمانی که جزئی از خانواده رابرت بویل محسوب می‌شد، صورت گرفت . بسیاری از آنچه درباره هوک می‌دانیم بر پایه زندگی نامه‌ای است که از سال ۱۹۹۶ شروع به نوشتن آن کرد ولی ناتمام ماند . این نوشته‌ها را مرجعی برای نوشتن معرفی نامه‌ای درباره زندگی کاری رابرت هوک پس از مرگش قرار داد که در سال ۱۷۰۵ به چاپ رسید . والر توانست به کمک زندگی نامه اساتید کالج گرشام اثر جان وارد و خلاصه زندگی نامه‌ها اثر جان آبری، زندگی نامه هوک را بنویسد.

رابرت بویل

 

 



تاريخ : دو شنبه 18 شهريور 1392برچسب:, | 20:5 | نویسنده : آرمان |

میکروسکوپ

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
پرش به: ناوبری، جستجو
یک نمونه میکروسکوپ نوری عبوری ساخت Carl Zeiss Jena در سال ۱۸۷۹
Morelasci.jpg

میکروسکوپ (از یونانی μικρόσκοπεῖν) یا ریزبین[۱] دستگاهی است که برای دیدن اجسامی که با چشم غیر مسلح دیده نمی‌شوند بکار می‌رود.

سیر تحولی و رشد

در طول سده هیجدهم میکروسکوپ در گروه ابزارهای سرگرمی به شمار می‌آمد. با پژوهشهای بیشتر پیشرفتهای چشمگیری در شیوه ساختن عدسی شئی بدست آمد. بطوری که عدسی‌های دیگر بصورت ذره بینهای معمولی نبودند بلکه خطاهای موجود در آنها که به ارنست آبه توانست پایه دانشی میزان بزرگنمایی میکروسکوپ را تعریف کند.

بدین گونه میزان بزرگنمایی سودمند آن بین ۵۰ تا ۲۰۰۰ برابر مشخص شد. البته می‌توان میکروسکوپ‌هایی با بزرگنمایی بیش از ۲۰۰۰ برابر ساخت. مثلاً توان عدسی چشمی را بیشتر کرد. اما توان جداسازی نور ثابت است و درنتیجه حتی بزرگنمایی بیشتر می‌تواند دو نقطه از یک شی را بهتر تفکیک کند. هر چه بزرگنمایی شی افزایش یابد به میزان پیچیدگی آن افزوده می‌شود. بزرگنمایی شی در میکروسکوپهای پژوهشی نوین معمولاً ۳X، ۶X، ۱۰X، ۱۲X، ۴۰X و ۱۰۰X است. در نتیجه بزرگنمایی در این میکروسکوپ بین ۱۸ تا ۱۵۰۰ برابر است. چون بزرگنمایی میکروسکوپ نوری به علت وجود از بازه معینی فراتر نمی رود برای بررسی بسیاری از پدیده‌هایی که نیاز به بزرگنمایی خیلی بیشتر دارند سودمند است. بررسی های بسیاری صورت گرفت تا ابزار دقیق تری با بزرگنمایی بیشتر ساخته شود. نتیجه این پژوهشها به ساختن میکروسکوپ الکترونی انجامید.

انواع میکروسکوپ از نظر نوع آشکارساز

انواع میکروسکوپ از نظر ساختمان داخلی

منابعی برای مطالعهٔ بیشتر

  1. این واژه هم‌ارز فارسی «میکروسکوپ» است. البته هر دو واژه پذیرفته شده اند. (دفتر نخست تا چهارم مصوبات فرهنگستان زبان و ادب فارسی)
  • A.R. Clarke, C.N. Eberhardt, Microscopy Techniques for Material Science, CRC Press LLC, 2002.
جستجو در ویکی‌انبار در ویکی‌انبار پرونده‌هایی دربارهٔ میکروسکوپ موجود است.

پیوند به بیرون

[نمایش]



تاريخ : یک شنبه 17 شهريور 1392برچسب:, | 20:7 | نویسنده : آرمان |
بزرگترین ها...(تصاویر)

 

بزرگترین ها...(تصاویر)

بزرگترین ها...(تصاویر)

بزرگترین ها...(تصاویر)

بزرگترین ها...(تصاویر)

بزرگترین ها...(تصاویر)

بزرگترین ها...(تصاویر)

بزرگترین ها...(تصاویر)

بزرگترین ها...(تصاویر)

بزرگترین ها...(تصاویر)

بزرگترین ها...(تصاویر)

بزرگترین ها...(تصاویر)

بزرگترین ها...(تصاویر)

بزرگترین ها...(تصاویر)

بزرگترین ها...(تصاویر)

بزرگترین ها...(تصاویر)

بزرگترین ها...(تصاویر)

بزرگترین ها...(تصاویر)

بزرگترین ها...(تصاویر)

بزرگترین ها...(تصاویر)

بزرگترین ها...(تصاویر)

 



تاريخ : پنج شنبه 14 شهريور 1392برچسب:, | 11:2 | نویسنده : آرمان |

 تغیر ژنتیک در آینده !

 عکس های خنده دار و باحال جدید (61)

جنتل فیل !

  عکس های خنده دار و باحال جدید (61)

چرخ زندگی !

 عکس های خنده دار و باحال جدید (61)

چه دختر گلی ، بابا قربونش بره !

 عکس های خنده دار و باحال جدید (61)

آخی !

 عکس های خنده دار و باحال جدید (61)

خلاقیت چرخ و فلکی !

 عکس های خنده دار و باحال جدید (61)

مهندسین بیکار...!

 عکس های خنده دار و باحال جدید (61)

جواب بدین بهش تا غش نکرده !

 عکس های خنده دار و باحال جدید (61)

باشگاه بدنسازی فوتوتن !

به همراه ویتامین پلاگین و بِراش !

 عکس های خنده دار و باحال جدید (61)

 تبعیض نژادی در کودکی

 عکس های خنده دار و باحال جدید (61)

 

خلاصه حواستون جم باشه !

 عکس های خنده دار و باحال جدید (61)

حالا همگی بگین فندق !

 عکس های خنده دار و باحال جدید (61)

 

از صب که بیدار شدم منتظرم

نه یه زنگی نه یه اس ام اسی

اینم شد رفاقت اخه ؟

 عکس های خنده دار و باحال جدید (61)

 



تاريخ : چهار شنبه 13 شهريور 1392برچسب:, | 16:51 | نویسنده : آرمان |

کلینکس

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
 
 
نشان تجاری کیلینکس در سال ۱۹۲۵

کیلینِکس (به انگلیسیKleenex)‏، یک نام تجاری برای محصولات آرایشی و بهداشتی است که بر پایه کاغذ تولید می‌شوند مانند دستمال کاغذی، دستمال حمام، حوله کاغذی و پوشک بچه. نام تجاری کیلینکس توسط شرکت کیمبرلی-کلارک ثبت شده است. محصولات کیلینکس در ۳۰ کشور جهان تولید و در بیش از ۱۷۰ کشور به‌فروش می‌رسند.

اولین دستمال کاغذی کیلینکس در سال ۱۹۲۴ تولید شد. در آمریکا معروفیت این نام در حدی است که غالباً برای هر نوع دستمال کاغذی صرف‌نظر از نشان تجاری آن از واژه کیلینکس استفاده می‌شود و در بسیاری از لغتنامه‌ها مانند مریام-وبستر و آکسفورد این لغت وجود دارد.

منابع[ویرایش]

 

مشارکت‌کنندگان ویکی‌پدیا، «Kleenex»، ویکی‌پدیای انگلیسی، دانشنامهٔ آزاد (بازیابی در ۲۷ سپتامبر ۲۰۱۱). دستمال کاغذی



تاريخ : چهار شنبه 13 شهريور 1392برچسب:, | 15:33 | نویسنده : آرمان |

سلام بینندگان عزیز اگر دارید وبلاگ من را نگاه می کنید اگر از این مطالب خوشتان نیامد نظر دهید که چه نوعمطلبی بزارم...با تشکر...خنده



تاريخ : سه شنبه 12 شهريور 1392برچسب:, | 15:43 | نویسنده : آرمان |

سونی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
 
 
سونی
نوع شرکت شرکت خوشه‌ای
محدوده فعالیت جهانی
بنیانگذاری ۱۹۴۶
بنیانگذار(ها)

آکیو موریتا

ماسارو ایبوکا
شعبه مرکزی پرچم ژاپن میناتو، توکیو، ژاپن
مدیر عامل کازاو هیرایی
رییس هیئت مدیره اوسامو ناگایاما
محصولات کالاهای الکترونیکی
نیم‌رساناها
رسانه‌های گروهی
سرگرمی‌ها
سخت‌افزار رایانه شخصی
خدمات خدمات مالی
بانکداری
تبلیغات
خدمات بیمه
درآمد  ۷۲٫۳۴۹ $ میلیارد دلار(۲۰۱۳)[۱]
سود خالص  ۴۵۸ $ میلیون دلار (۲۰۱۳)[۲]
دارایی کل  ۱۵۱٫۱۳۱ $ میلیارد دلار(۲۰۱۳)[۲]
شمار کارکنان ۱۴۶٫۳۰۰ نفر (۲۰۱۳)[۲]
شرکت‌های وابسته سونی پیکچرز
سونی میوزیک
ارتباطات همراه سونی
شرکت مالی سونی
سرگرمی کامپیوتری سونی
وب‌گاه www.sony.net

سونی، (به ژاپنیソニー株式会社)‏ شرکت خوشه‌ای چندملیتی و ژاپنی است، که دفتر مرکزی آن در شهر میناتو، توکیو قرار دارد.[۳]

فعالیت‌های این شرکت، عمدتاً بر ارائه خدمات رسانه‌ای، سرگرمی، بازی‌های رایانه‌ای، تجهیزات و وسایل الکترونیکی و خدمات مالی متمرکز می‌باشد.[۲]

در حال حاضر شرکت سونی به‌عنوان بزرگترین تولیدکننده وسایل الکترونیکی و تجهیزات پیشرفته الکترونیکی در جهان، شناخته می‌شود.[۴] این شرکت در سال ۲۰۱۲ در فهرست فورچون جهانی ۵۰۰ در رتبه ۸۷ از بزرگترین شرکت‌های جهان قرار گرفت.[۵]

تاریخچه[ویرایش]

در تاریخ ۷ مه ۱۹۴۶  و آکیو موریتا دو مهندس ژاپنی، شرکت مشترک خویش را با نام «توکیو تسوشین کوگیو» تاسیس کردند. موریتا تا آن زمان جوان ۲۳ ساله‌ای بود، که رشته فیزیک را در دانشگاه اوساکا به پایان رسانده و یک دوره آموزش افسری را نیز به‌اتمام رسانده بود.

او در مهم‌ترین پروژه تحقیقاتی ارتش ژاپن به کار اشتغال داشت. این واحد تسلیحات و بمب‌های هدایت شونده و تجهیزات دید در شب ابداع می‌کرد. برای موریتا بسیار جذاب و وسوسه‌برانگیز بود که در تیم اجرای پروژه حضور داشته باشد. ایبوکا نیز به عنوان مهندس فنی نیروی دریایی، عضو کلیدی همین گروه بود. مهم‌ترین موفقیت او تا آن زمان اختراع اولین دستگاه ویژه جستجوی زیردریایی به حساب می‌آمد، که در نیروی هوایی امپراتوری ژاپن به خدمت گرفته شد و کارآیی بالایی از خود نشان داد.

ایبوکا و موریتا برای اولین بار در پاییز ۱۹۴۴ به عنوان اعضای گروه فوق سری «کمیته تحقیقات جنگ» با یکدیگر ملاقات کرده بودند. همین گفتگوها مبنای تداوم همکاری بنیان‌گذاران شرکت سونی شد. لذا آنها هیچ فرصتی را از دست ندادند و بلافاصله دست به کار شدند و از طریق حامیان با نفوذ خود، سرمایه لازم برای تاسیس شرکت را به دست آوردند و سونی اوایل سال ۱۹۴۶ تاسیس شد.

این دو کارشناس به دنبال محصولات جدید و کارا بودند و می‌خواستند کالاهای مصرفی کاملاً نوینی روانه بازار کنند. برای این کار تکنولوژی مورد نیازشان را خود ابداع کردند. این ایده بعدها یکی از اصولی بود که آنها و همین طور مدیران سال‌های اخیر سونی، از آن پیروی می‌کردند، شرکتی که همواره خواسته همه ابداعات و کارها را خودش به تنهایی انجام دهد و در همه زمینه‌ها پیشگام باشد. چنین برداشتی می‌تواند توجیه‌گر بلندپروازی‌ای باشد، که سال‌ها بعد، سونی با آن، بازار جهان را فتح کرد.

اولین محصول آنها یک پلوپز برقی بود، که هیچ‌گاه به بازار عرضه نشد. ابداع یک بالش الکتریکی گرم‌کننده نیز، موفقیت اندکی به همراه آورد، ولی در سال ۱۹۵۰، تولید اولین نوار ضبط صوت و دستگاه پخش آن در بازار ژاپن یک نقطه عطف پدید آورد. ایبوکا و موریتا در آن زمان بیش از صد کارمند داشتند، اما هنوز هم شرکت آنها کوچک و کم اهمیت بود. این وضعیت در یکی از روزهای سال ۱۹۵۳ تغییر کرد. در آن روز آکیو موریتا، به نیویورک سفر کرده بود، تا گواهی اعطای مجوز ساخت ترانزیستور را در شرکت «وسترن الکتریک» امضا کند.

به این ترتیب، یک افسر ژاپنی توانست تنها هشت سال پس از جنگ جهانی دوم با پرداخت ۲۵ هزار دلار، یکی از مهم‌ترین اختراعات جهان را، از آن خود کند. مجله نیوزویک در مورد موریتا نوشت:

او مردی بود که به تنهایی تصور جهانیان از تجار ژاپنی را تغییر داد...!

چهار سال بعد، که آنها شروع به فروش اولین رادیوهای ترانزیستوری جیبی در دنیا کردند، به دنبال نامی جدید و مناسب برای شرکتشان می‌گشتند. لذا یکی از کلمات رایج در آن زمان یعنی (به انگلیسیSonny)‏ به معنای پسر بچه را با عبارت (به لاتینSonus)‏ که از ریشه (به انگلیسیSound)‏ بود، ترکیب کردند و از آن کلمه سونی (به انگلیسیSony)‏ را پدید آوردند، که در هر زبانی به راحتی قابل تلفظ کردن و خوانده شدن است. این ترکیب گویای گروهی از جوانان است، که انرژی و علاقه بسیاری برای ارائه تولیدات و ایده‌های جدید دارند.

با نام‌گذاری جدید، شرکت به تجارت با ایالات متحده آمریکا متمایل شد. ایبوکا و موریتا دریافتند، که در دراز مدت مهم‌ترین بازار آنها به ویژه در بخش ابداعات جدید، ایالات متحده خواهد بود. آنها به این نتیجه رسیدند که هر کس بتواند در آنجا نفوذ کند، می‌تواند در تمام دنیا فعالیت‌های خود را گسترش دهد. اواخر دهه ۱۹۵۰ بسیاری از شرکت‌های دیگر ژاپنی مثل تویوتا نیز به همین نتیجه رسیدند، ولی می‌توان سونی را تنها شرکت ژاپنی دانست، که حاضر شد تمام سیاست‌های خویش را مبتنی بر مقتضیات تجارت در ایالات متحده، شکل دهد.

در سال‌های بعد، اولین تلویزیون تمام ترانزیستوری دنیا، اولین دستگاه ضبط ویدئویی ترانزیستوری و بسیاری ابداعات بزرگ شکل گرفتند که مشهورترین آنها واکمن و دستگاه‌های استریوی قابل حمل بودند، البته شکست‌هایی هم وجود داشت. از آنجایی که ایبوکا و موریتا مغرورتر از آن بودند که سیستم ابداعی ویدئویی خویش موسوم به بتاماکس را در اختیار دیگران قرار دهند، سیستم وی‌اچ‌اس، که توسط رقیب اصلی یعنی شرکت ماتسوشیتا اختراع شده بود، در جهان به قدرت اول بدل شد، ولی در مورد تکنولوژی دیسک فشرده که توسط سونی و فیلیپس ابداع شده بود، اشتباه مذکور تکرار نشد و امروزه این نوع سی‌دی در سراسر جهان به یکی از لوازم عادی در منزل تبدیل شده است.

در سال‌های آخر قرن بیستم، سونی پس از خرید شرکت موسیقی سی‌بی‌اس با یک سرمایه‌گذاری فوق‌العاده کلان، یکی از شرکت‌های اصلی هالیوود؛ به نام کلمبیا پیکچرز را خرید و این زمانی بود که ژاپن موفقیت اقتصادی بلامنازع خویش را به رخ جهانیان کشید. سونی تجسم این موفقیت بود، موفقیتی که البته مدت زیادی به طول نینجامید، زیرا ژاپن دچار بحران عظیمی شد و موریتا که دوران پیری را سپری می‌کرد، اذعان کرد: اگر سیستم اقتصادی ژاپن کمبودهای زیادی داشته باشد، قطعاً یکی از آنها هماهنگی کم با غرب است.

پروفسور مایکل برایان شیفر از دانشگاه آریزونا بیان کرد: "سونی اولین نبود، اما رادیوی ترانزیستوری آن موفق‌ترین بود. تی آر-۶۳، سال ۱۹۵۷ راهش را به سوی بازار آمریکا باز کرد و آغازگر صنعتی نوین برای مصرف کنندگان ریز الکترونیک بود." در اواسط سال ۱۹۵۰، نوجوانان آمریکایی شروع به خریدن رادیوی ترانزیستوری قابل حمل در ارقام بالا نمودند که این امر باعث گردید تا این صنعت نوپا از ۱۰۰،۰۰۰ دستگاه در سال ۱۹۵۵ به ۵،۰۰۰،۰۰۰ دستگاه تا پایان سال ۱۹۶۸ برسد.

اگرچه، این رشد فوق العاده سونی در فروش رادیوهای ترانزیستوری باعث شد که آن را به محصول برتر برای مصرف کننده‌های الکترونیکی تبدیل کند، این رشد به این دلیل نبود که مصرف کننده‌هایی که محصول نسل اولیه یعنی رادیوی لامپی را خریداری کرده بودند، بلکه به سبب پدیدهٔ جدید آمریکایی‌ها در آن زمان به نام راک اند رول بود.[۶]

در سال ۲۰۰۱ شرکت سونی اریکسون توسط دو شرکت سونی ژاپن و شرکت ارتباطاتی سوئدی اریکسون برای تولید موبایل تاسیس شد. دلیل این ترکیب تخصص سونی در دستگاه‌های الکترونیکی مصرفی و رهبری تکنولوژیکی اریکسون در بخش ارتباطات بود. آنها هم‌اکنون محصولات کاملی برای همه گروه‌ها با نام «سونی اریکسون» دارند. سونی اریکسون در حدود ۸،۰۰۰ کارمند در سرتاسر جهان دارد.

در اوایل تاسیس شرکت سونی، دستیابی به موفقیت، اصولاً قابل تصور نبود. خبر بمباران هیروشیما برای آنها غیرقابل‌درک و تصور بود و شکاف و فاصله تکنولوژیکی ژاپن با سایر کشورها فوق‌العاده زیاد به نظر می‌رسید، ولی با تحقیقات و فناوری که همواره بستر فعالیت‌های شرکت سونی بوده‌اند و همچنین احساس رقابت در کنار اعتقاد به لزوم یادگیری از غرب، آنها مصمم شدند که در آینده باید حتماً به لحاظ فناوری پیشتاز باشند. اکنون مدت‌ها است که مارک سونی براساس نظرسنجی‌ها مطمئن‌ترین مارک در میان مردم محسوب می‌شود. فروش بالای ۷۲ میلیارد دلار شرکت در سال ۲۰۱۳ نیز، گویای همین مطلب است.

تغییر نام شرکت



تاريخ : سه شنبه 12 شهريور 1392برچسب:, | 15:18 | نویسنده : آرمان |

سامسونگ

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
 
 
سامسونگ
Samsung Logo.svg
صنعت الکترونیک، محصولات مختلف
بنیان‌گذاری ۱۹۳۸
بنیان‌گذاران
دفتر مرکزی سئولکره جنوبی
محدوده خدمات جهان
افراد کلیدی (مدیر)[۱]
محصولات پوشاک، مواد شیمیایی، قطعات الکترونیکی، تجهیزات پزشکی ابزار دقیق، نیمه‌هادیهاکشتی, تجهیزات مخابراتی
خدمات تبلیغات، سرگرمی، خدمات مالی، تجهیزات بیمارستانی,، خدمات فناوری اطلاعات و ارتباطات
درآمد US$ 247.5 billion (۲۰۱۱)[۲]
سود خالص US$ 18.3 billion (۲۰۱۱)[۲]
دارایی US$ 384.3 billion (۲۰۱۱)[۲]
سهام کل US$ 224.7 billion (۲۰۱۱)[۲]
شمار کارکنان ۳۴۴٬۰۰۰ (۲۰۱۰)[۲]
شرکت‌های تابعه سامسونگ الکترونیکس
Samsung Life Insurance
Samsung Heavy Industries
Samsung C&T
Samsung SDS etc.
وب‌گاه Samsung.com

گروه سامسونگ (به کره‌ای삼성그룹) مجموعه‌ای متشکل از نزدیک به ۸۰ شرکت، و بزرگترین مجموعه تجاری-صنعتی در کره جنوبی است. این گروه از شرکت‌های فعال در زمینه‌های مختلف از قبیل صنایع الکترونیک، صنایع شیمیایی، کشتی‌سازی، بیمه و... تشکیل شده‌است. در سال ۲۰۱۲ نزدیک به ۳۵۰٬۰۰۰ نفر مشغول به کار برای این مجموعه بوده‌اند. سامسونگ الکترونیکس بزرگترین شرکت این گروه است.[۳]

تاریخچه[ویرایش]

درسال ۱۹۳۸ لی بیونگ-چول شرکت سامسونگ را تأسیس کرد

ایران[ویرایش]

خدمات سامسونگ در ایران در زمینه های موبایل لوازم خانگی صوتی و تصویری و... درحال ارائه است

  1. وبگاه سامسونگ در ایران:[۱]

پانویس[ویرایش]

  1.  Kelly Olsen (2008-04-22). "Samsung chairman resigns over scandal". Associated Press via گوگل نیوز. Archived from the original on 2008-04-29.http://web.archive.org/web/20080429210900/http://ap.google.com/article/ALeqM5gmnWKlfgTsbW4n6D9OKnynHdXnhwD906SF9O0. Retrieved 2008-04-22.
  2. ↑ ۲٫۰ ۲٫۱ ۲٫۲ ۲٫۳ ۲٫۴ "Samsung Profile 2011". Samsung.com. 2010-12-31http://www.samsung.co.kr/samsung/outcome/perfomance.do. Retrieved 2012-06-10.
  3.  «Samsung Group plans record $41 billion investment in 2012» ‎(انگلیسی)‎. رویترز، ۱۷ ژانویه ۲۰۱۲. بازبینی‌شده در ۲۵ آوریل۲۰۱۲.

پیوند به بیرون[ویرایش]



تاريخ : سه شنبه 12 شهريور 1392برچسب:, | 15:16 | نویسنده : آرمان |

نوکیا

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
 
 
نوکیا
بنیانگذاری ۱۸۶۵، فنلاند
موقعیت دفتر اصلی: Flag of Finland.svg فنلاند،اسپو
افراد مهم فردریک ایدستام، موسس در ۱۸۶۵
Kari Kairamo در دهه ۱۹۸۰
Olli-Pekka Kallasvuo رئیس و مدیر اجرایی
Jorma Ollila مدیر عامل
محصولات گوشی تلفن همراه
رایانه‌های چندرسانه‌ای
بازی‌های موبایل
شبکه‌ها
سیستم‌های بیسیم
خدمات بیسیم داده
دستگاه‌های صوتی بیسیم
سوئیچ‌های بیسیم
لوازم جانبی
درآمد زیان  ۴٫۰۹۹ بیلیون یورو (۲۰۰۹) [۱]
سود خالص زیان  ۸۹۱ میلیون یورو (۲۰۰۹) [۱]
شرکت‌های وابسته شبکه‌های نوکیا زیمنس
Vertu

نوکیا یک شرکت چند ملیتی در حوزه ارتباطات می‌باشد که برروی نقاط کلیدی مخابرات سیمی و بیسیم تمرکز کرده‌است. در نیمه دوم سال ۲۰۰۷ نوکیا حدود ۳۸٪ از بازار موبایل را در اختیار داشت اما این سهم روند نزولی به خود گرفت بگونه‌ای که در سال ۲۰۱۱ سهم نوکیا به ۲۳٪ کاهش و بعد از سامسونگ در رتبه دوم قرار گرفت.
این شرکت لوازم و تجهیزات مورد نیاز تلفن ثابت، ISDN، دسترسی به پهن‌باند، VoIP و WLAN را نیز تولید می‌کند.

ساختمان اصلی نوکیا در شهر اسپو یک شهر در نزدیکی هلسینکی، پایتخت فنلاند، قرار دارد. مراکز تحقیقات نوکیا در سراسر جهان از قبیل پکن، بوداپست،بوخوم، پالو آلتو، کالیفرنیا و کمبریج، ماساچوست قرار دارند. کارخانه‌های بزرگ نوکیا در سالو، فنلاند؛ پکن، چین؛ دونگ‌گوآن، چین؛ چنای، هند؛ مجارستان و منطقه روهر در آلمان قرار دارند.

هر چند این شرکت بازار بسیار بزرگی از تلفن همراه را در ایران در دست دارد اما سیاست های این شرکت در کمک به دولت جمهوری اسلامی ایراندر مورد تهیه وسائل شنود مخابراتی و همچنین ابزارهای ایجاد پارازیت بر روی شبکه های تلویزیونی ماهواره ای باعث بروز برخی عکس العملها در فضاهای مجازی و شبکه های اجتماعی شد .

نخستین تلفن همراه[ویرایش]

Mobira Cityman 200 گوشی نوکیا مدل

نوکیا به عنوان تکنولوژی مخابراتی رادیویی موبایل ارتش و تجاری تولید شد. در دههٔ ۱۹۶۰ هنگامی که در سال ۱۹۶۴ نوکیا به صورت همزمان با salora oy به عنوان رادیوی ARP در سال ۱۹۷۹ با ادغام دو کمپانی منجر به تاسیس موبیرا اوی شد. موبیرا شروع به گسترش موبایل برای شبکهٔ استاندارد  ابداع شد. نوکیا در سال ۱۹۶۴ صد درصد کارخانه را صاحب شد و شاخه ارتباط از راه دور کمپانی را به اسم نوکیا موبیرا اوی تغییر داد. موبیرا تاکمن در سال ۱۹۸۴ اولین گوشی‌های موبایل دنیا را صاحب شد در سال ۱۹۸۷ نوکیا یکی از گوشی‌های همراه اولیه دنیا را معرفی کرد موبیرا تاکمن ۹۰۰ زمانی که موبیرا سناتور در سال ۱۹۹۲ وزنی به اندازه ۹و۸ گیلوگرم داشت وتاکمن وزنی زیر ۵ کیلو گرم و موبیرا تاکمن وزنی زیر ۸۰۰گرم همراه با باتری داشت. قیمت ان ۲۴۰۰۰مارک فنلاند تقریباً معادل ۴۵۶۰یورو است.

 


تاريخ : سه شنبه 12 شهريور 1392برچسب:, | 15:14 | نویسنده : آرمان |

موتورولا

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

 

 
موتورولا
نوع شرکت عمومی - صاحب امتیاز: گوگل
محدوده فعالیت نیمه رسانا
مخابرات
بنیانگذاری ۱۹۲۸
شعبه مرکزی ایلینوی
Flag of the United States.svg ایالات متحده آمریکا
محصولات ریزپردازنده
تلفن همراه
درآمد سود  ۱۱٫۴۶۰ بیلیون دلار (۲۰۱۰)
وب‌گاه www.motorola.com

موتورولا یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های چندملیتی آمریکائی در زمینهٔ ساخت سخت‌افزار، ریزپردازنده، تلفن همراه و سایر وسایل ارتباطی بود که در ژانویه ۲۰۱۱ بدلیل ورشکستگی به دو شرکت «» و «موتورولا موبیلیتی» تقسیم شد.

این شرکت، به غیر از صنایع مخابراتی، در ساخت پردازنده‌های کامپیوتری نیز فعالیت داشت. سری ۶۸۰۰۰ (۱۶ بیتی)و،۶۸۰۲۰، ۶۸۰۳۰ و ۶۸۰۴۰ (۳۲ بیتی) از معروفترین پردازنده‌های تولیدی آی بی ام و شرکت کامپیوتری اپل خانواده پردازنده‌های معروف ریسک (RISC) پاور پی‌سی (PowerPC) را تولید کردند که استفاده از آنها در کامپیوترهای مکینتاش تا سال ۲۰۰۶ ادامه داشت. در سال ۲۰۰۴ این شرکت بخش تولید پردازنده خود را به شرکت  فروخت و تمام فعالیت خود را متوجه صنایع مخابراتی نمود.

تاریخچه[ویرایش]

تاریخ تأسیس شرکت به سال ۱۹۲۸ بر می‌گردد که Paul V. Galvin در یک کارخانه در ایلینوی شیکاگو سرمایه گذاری کرد. اولین محصول این کارخانه حذف کننده باتری بود که به مصرف کنندگان اجازه استفاده از جریان برق خانگی را در رادیو می‌داد. این در حالی بود که در مدلهای قدیمی تر فقط از باتری‌های خارجی (External) استفاده می‌شد. در دهه ۱۹۳۰ شرکت به تولید رادیوهای ماشین با نام تجاری موتورولا پرداخت. بطور همزمان بخشهای رادیوی خانگی و پلیس نیز در شرکت ایجاد شد. در سال ۱۹۴۷ نام کارخانه به موتورولا تغییر یافت. در دهه ۱۹۴۰ شرکت شروع به کارهای دولتی کرد و یک آزمایشگاه تحقیقاتی برای بررسی الکترونیک حالت جامد نیز در شرکت تاسیس شد. در زمان فوت Paul V. Galvin در سال ۱۹۵۹ شرکت موتورولا در ارتش، فضا و ارتباطات تجاری پیشرو بود و اولین تاسیسات نیمه هادی توسط شرکت ساخته شد. با ورود Robert W. Galvin پسر Paul V. Galvin توجه شرکت به الکترونیک مصرفی کاهش یافت وفعالیت شرکت به بازارهای جهانی نیز کشیده شد. در اواسط دهه ۱۹۲۰ فناوری تولید گیرنده‌های تلویزیون رنگی فروخته شد و به شرکت امکان تمرکز روی بازارهای High tech در زمینه بازرگانی، صنعتی و دولتی فراهم شد. در اواخر دهه ۱۹۸۰ موتورولا به نخستین تهیه کننده تلفن‌های سلولی تبدیل شد و در سال ۱۹۹۶ گوشی همراه جیبی StarTACTM را تولید کرد.

گوشی آندرویدی موتورولا (موتورولا دفی مقاوم در برابر آب)

رابطه با گوگل[ویرایش]

در تاریخ ۱۵ اگوست ۲۰۱۱ یا ۲۷ مرداد ماه سال ۱۳۹۰ شرکت گوگل اعلام کرد که با پرداخت مبلغ ۱۲٫۵ بیلیون دلار به موتورولا, مالکیت "موتورولا موبیلیتی" را در دست خود می‌گیرد.

این خرید به حدی شوک داشت که در ۱۵ اگوست ۲۰۱۱ ارزش هر سهم موتورولا ۶۳% افزایش نسبت به ۱۲ اگوست, پیدا کرد و به ۳۹٫۲۰ $ برای هر سهم در بورس نیویورک افزایش یافت.

شرکت گوگل تمام این سهم‌ها را خرید که در کل مبلغ ۱۲٫۵ بیلیون دلار ارزش نهایی پیدا کرد.

 



تاريخ : سه شنبه 12 شهريور 1392برچسب:, | 15:11 | نویسنده : آرمان |
صفحه قبل 1 2 3 4 5 ... 9 صفحه بعد